SpyLOG
29/7/2014 18:47
RIA Novosti

Russia

Shake-Up Hits Russian Liberal Media

19:23 26/06/2012
MOSCOW, June 26 (RIA Novosti, Alexey Eremenko)
Tags: Media, Kommersant, Vladimir Putin, Alisher Usmanov, Russia

The Kommersant publishing house announced on Tuesday that is getting rid of its television channel, continuing a post-election spell of closures and reshuffles in Russian liberal media.

Most media experts put the trend down to business reasons, but also said it is benefiting the Kremlin, which was often lambasted by media outlets now being closed or reorganized.

Kommersant TV, launched in 2011, is being closed because of its financial underperformance, Kommersant holding said on its website.

“A day of the channel’s operations loses enough money to buy a good German car,” director general of the publishing house, Dmitry Sergeyev, was cited by Slon.ru as saying. Slon.ru estimated total investment in the channel at $8 million-$10 million.

Reshuffles in Russian liberal media began in December, when editor-in-chief of Kommersant-Vlast political weekly, Maxim Kovalsky, stepped down after a clash with the publishing house’s billionaire owner Alisher Usmanov.

The tycoon, a self-professed Kremlin loyalist, was angered by Kommersant-Vlast running a photo of a ballot for the parliamentary elections with an insult to then-Prime Minister Vladimir Putin scribbled on it. The weekly has often criticized Putin in print before.

A string of media shake-ups commenced in early June, when the longstanding head of Kommersant publishing house, Demyan Kudryavtsev, resigned in favor of Sergeyev, who swiftly closed down the Russian version of Citizen K fashion magazine, which developed a heavy socio-political slant since its inception in 2007.

In June, Dozhd media holding fired Filipp Dzyadko, the editor-in-chief of Bolshoi Gorod magazine, another lifestyle publication which focused on politics in recent years, explicitly criticizing the Kremlin.

On Monday, the editorial staff of Openspace.ru, a popular website on culture and politics, announced that it was leaving because the site’s owner, businessman Vadim Belyayev, intended to change the publication into a purely political outlet. Kommersant-Vlast ex-editor Kovalsky will become the new editor-in-chief starting next month.

Unsatisfactory business performance was cited as the reason for most June closures and removals, though some media professionals disagreed.

The Kremlin has so far focused on controlling state television, but is now turning to online and print media in the wake of mass street protests in Moscow, Kovalsky said in an interview to Bolshoi Gorod on Monday.

The driving force of the protests were educated urbanites who also constitute the core readership of Kommersant’s publications, Bolshoi Gorod, Openspace.ru and similar media outlets.

However, many other journalists spoke rather of a chain of coincidences caused by financial constraints of Russian independent media, many of which, including Kommersant TV and Openspace.ru, stayed in the red throughout their entire history.

“Every publication must make money…If it doesn’t happen, it gets closed down,” editor-in-chief of Forbes Russia, Yelizaveta Osetinskaya, told Bolshoi Gorod.

Nevertheless, the result of this trend is “shrinking of the space of freedom of the press and an easier life for Putin,” said Yury Saprykin, the head of Afisha-Rambler media holding.

 

  • Add to blog
  • Send to friend
  • Share

Add to blog

You may place this material on your blog by copying the link.

Publication code:

Preview:

RIA NovostiMaxim KovalskyShake-Up Hits Russian Liberal Media

19:23 26/06/2012 The Kommersant publishing house announced on Tuesday that is getting rid of its television channel, continuing a post-election spell of closures and reshuffles in Russian liberal media.>>

Send by e-mail

All fields are required!




Leave a comment

    Рейтинг@Mail.ru  Rambler's Top100
    © 2014  RIA Novosti
    Some material may be inappropriate for those under 18